top of page
  • תמונת הסופר/תRami Zins

מי הם אנשי המקצוע, בהם תוכלו להיעזר, כאשר תרצו לכתוב את הביוגרפיה שלכם?

עודכן: 3 ביוני 2018

יש לכם המון מה לספר, אחרי הכל אתם כאן כבר לא מעט שנים, עשיתם משהו בחיים, תרמתם לסביבתכם, למקום עבודתכם, התחתנתם (או אולי לא), טיילתם, אולי הבאתם ילדים לעולם וכעת עולה בכם המחשבה, להעלות את סיפור חייכם על הכתב. השאלה המתבקשת: מהם השלבים ומי הם אנשי המקצוע בהם ניתן להעזר?

זכרונות. סיפור, ספר. - זהו לא רק שם הבלוג וההוצאה שלי, זהו סדר הדברים ליצירת סיפור חיים.


השלב הראשון - הזיכרונות: אם החלטתם לכתוב בעצמכם, כל הכבוד - הדרך הטובה ביותר היא פשוט להתחיל. אחד הגורמים המעכבים אנשים, בתחום הכתיבה ובתחומים נוספים, הוא הנטייה להסתכל על פרויקטים, כאל תהליך ממושך, עצום ומורכב, שצריך לבצע, ו"אלוהים ישמור - זה גדול עלי, זה מורכב, מאיפה מתחילים, אני זוכר כל כך הרבה, מה יקרה אם אשכח? אני לא רואה את הסוף....".

באופן כללי, תרשו לי להמליץ לכם לפרק כל פרויקט שנראה גדול ומורכב, לגורמים או לצעדים. זכרונותיכם הם פסיפס של אירועים. יהיה קשה לזכור אותם, אחד-אחד, באופן כרונולוגי, כשאתם מנסים לעבור את התהליך לבד. לכן פשוט תזכרו באורע בודד ומשמעותי אחד, ומשם תתחילו. זה לא חייב להיות האירוע הראשון בחייכם.

לצורך הדגמה - אם אני הייתי כותב את הביוגרפיה שלי למשל, ממש ברגע זה, כנראה שהייתי מתחיל בזכרון שלי מרגע לידת בתי הבכורה. מדוע? כיוון שהוא משמעותי וגם בגלל שזה הזכרון העולה כרגע בראשי - והייתי מתחיל לכתוב, אולי משהו כמו:


"... נשמתי נעתקה, היצור הזעיר, המפרפר, נראה בעיני לרגע, כמו בובת גומי רטובה ומבריקה, שצועקת את נשמתה. לראשונה בחיי ראיתי לידה של בת אנוש - בתי הבכורה, הפלא בהתגלמותו.

שעה מאוחר יותר, כשנכנסתי לחדר הילודים בבית החולים איכילוב, ראיתי אותה, שכובה, עטופה בחיתוליה, בעריסת פלסטיק שקופה, לצד עשרות ילודים רדומים. התקרבתי בזהירות לעריסת הפלסטיק, רכנתי מעט והצצתי בפניה העגולים ובשפתיה האדומות הגדולות. היא ישנה בשלווה. באותו הרגע חשתי, לראשונה בחיי, מהי אהבה ללא תנאי, אהבה אבולוציונית - היצור הקטן היה באותן שניות, היצור היפה והיקר ביותר עלי אדמות ..."



הכתיבה: אם ניחנתם בכישרון כתיבה - אפשרי בהחלט שתכתבו בעצמכם. אם אתם יצירתיים בכתיבתכם, אך גם אם לא, רצוי ומומלץ להעביר את הכתוב לעורך (ראו הסעיף הבא במאמר). אבל אם כתיבה וסיפור סיפורים, אינם בדיוק התחום שלכם, אז כדאי ואף רצוי לפנות לביוגרף - כותב סיפורי חיים, זה ישחרר אתכם לעיסוק בזכרונות בלבד, שם אתם יודעים, יותר טוב מכל אחד בעולם, מה התרחש. תצטרכו רק לענות לשאלותיו המנחות של הכותב, להיזכר ולספר. זכרו: ביוגרף טוב כבר ידע להוביל אתכם בנבכי זכרונותיכם.


השלב השלישי - עריכה: ישנם שני סוגי עורכים, או שני סוגי עריכה - לשוני וספרותי. הלשוני נוגע לתחביר ולדקדוק. עורך לשוני יבדוק האם הטקסט שלך תקין מבחינה לשונית וגם יציע, בחלק ממקרים, ניסוח יפה יותר או טקסט בהיר וברור יותר. העורך הספרותי תפקידו שונה, הוא עוסק בסיפור, הוא עשוי לשנות את סדר סיפורך, או אפילו לשנות את אופן הכתיבה, למשל, מגוף שני לגוף שלישי, או להיפך - זהו העורך האמון על אופן העברת הסיפור, הידוקו, "גיזומו" ושידרוגו. במקרים מסויימים, בהם המסופר, כתוב באופן יבש מדי, כנתונים - ישתמש בו העורך הספרותי כבחומר גלם, על מנת ליצור ממנו סיפור ראוי.


השלב הרביעי - הגהה: הסיפור מוכן - נשארה הגהה אחרונה - ושם תמיד, אבל תמיד, מוצאים טעויות. אז מומלץ, או להעביר למישהו מקצועי, או לפחות למישהו שהעברית בפיו ראוייה. (המורה ללשון של הנכד???)


השלב החמישי - עימוד גרפי או עיצוב הספר: כיוון שהגעתי מעולם העריכה והעיצוב הגרפי, שהוא אחד מהכובעים, אותם אני חובש, נחמץ ליבי כאשר אני רואה טיפול לא ראוי בטקסטים ובתמונות.לכן, אחרי שהשקעתם בכתיבת סיפור חייכם, הדרך הטובה ביותר היא לפנות למעצב גרפי, גרפיקאי, אבל כזה המתמצא בעולם הספרים. יש המון גרפיקאים שמעצבים לאנטרנט ולמדיה דיגיטלית. אבל אם חשבתם על ספר פיזי, רצוי לפנות למי שכבר יצר כמה ספרים בחייו.

כאשר יציג גרפיקאי ספר שעימד/עיצב , מומלץ לשאול את עצמכם, לגבי הספר אותו הוא מציג, את השאלות הבאות:

  • האם עיצוב הטקסט בספר מיועד ל"ריצה ארוכה"?

כאן כוונתי לקלות הקריאות: האם האות קלה לקריאה? האם שורות הטקסט לא ארוכות מדי? האם קל לכם לעבור משורה לשורה, ללא מאמץ של העין והמוח? האם יש שוליים לבנים, כנדרש, מסביב לטקסט? האם יש בידול נעים לעין, בין כותרות לבין טקסט הסיפור.

  • האם התמונות בספר מטופלות מבחינה צבעונית ופיזית?

האם צבע התמונות נראה תקין. האם הן לא אדומות מדי או צהובות מדי? האם הן חדות? פגמים של תמונות ישנות, יש בהם חן מסויים, אבל יש פגמים שהם מאד לא אסטטיים, כמו קרעים של הנייר, על פנים של אנשים - האם מופיעות בספר תמונות פגומות, בצורה המכערת את פניו של האדם המופיע בתמונה.

  • האם הכריכה מעוצבת בטוב טעם? האם הייתם רוכשים את הספר על בסיס הכריכה?


  • אם מדובר בספר אלבומי מעוצב, שהצילומים בו הם חלק אנטגראלי, לא פחות חשוב מהטקסט:

האם העמודים מרגישים לכם עמוסים או רגועים. הם יש "כבוד" לצילומים ולמסמכים, או שהעמודים נראים כ"מונית שירות" בתל אביב, בשיא העומס, דחוסה לעייפה, אך במקום בנוסעים, בתמונות קטנות, אחת דבוקה לרעותה?

  • מומלץ גם שהגרפיקאי יבין בעולם הדפוס ויוכל ללוות את הפרויקט שלכם בהדפסה. איך יודעים שהוא אכן מבין - זה קצת מורכב, אבל יעלה בבלוג זה בקרוב מאמר: "כל מה שצריך לדעת על הדפסת ספרים". ברגע שיכתב המאמר - אעדכן אתכם.


***


לסיכום: כל פרויקט, גדול ככל שיהיה, ניתן לפרקו לצעדים ותמיד יהיו אנשי מקצוע שניתן להיעזר בהם.

אז אם יש לכם מה לספר - ואני בטוח שכן - קדימה, קיפצו למים! (הם קרים רק בשניות הראשונות...)


אם יש לכם שאלה - אתם תמיד מוזמנים להפנות אלי, דרך דרך הטופס ליצירת קשר באתר זה. אשמח לענות ולסייע.







31 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page