top of page
  • תמונת הסופר/תRami Zins

סיפור חיים כ׳תיבת נוח קטנה׳


תיבת נח על פני המים
ספרי ביוגרפיה הם ״תיבות נח״ קטנות בעידן מבול דיגיטלי, בו נשטף העבר ונעלמים זיכרונות משפחתיים באופן שלא היה כדוגמתו מזה מאות שנים.

היום, יותר מתמיד, יש סיכוי שאנשים יִשָּׁכְחוּ במהירות רבה יותר. פועלם, זיכרונותיהם, תובנותיהם וכל מה שלמדו וייצרו, יטבע כמו חדשות ישנות, בשיטפון הדיגיטלי האדיר המאפיין את העידן שלנו.


אנחנו מופצצים במסרים. מהבוקר עד הלילה.

הטלפונים, הוואטאפים, הודעות הפייסבוק, הטוויטר, האינסטגרם, היו-טיוב, המייל, ערוצי הטלויזיה, הנטפליקס, האפליקציות - גם אלו של ערוצי הרדיו, אתרי החדשות, המודעות, הפרסומות...


בעידן הזה של שטפון דיגטלי, הלוקח וסוחף איתו כל ידיעה, כל חדשה, המזדקנת אחרי דקות ומוחלפת בידיעה חדשה שגם זמנה קצוב למספר דקות.

בעידן הזה - ספר ביוגרפיה מודפס, המכיל סיפור טוב ותצלומים, הוא אחד האוביקטים היציבים ביותר שקיימים.


מדוע?


בגלל שהוא עמיד לפגעי הזמן.


אתם בוודאי מכירים את הסצנה הזו, מסרטים של קרבות ימיים, בהן האדמירל הממתין לצי האויב המתקרב, אותו הוא רוצה להטביע, אבל משתהה במתן הפקודה ״אש״, עד להתקרבות האויב לטווח הנכון. אולי אומר לאנשיו: ״עדיין לא, סבלנות - תמתינו, תמתינו״ ואז, ברגע האחרון הוא מוריד את הפקודה: ״אאאאאש״ ואז יורים התותחים ומשיגים את מטרתם.


כמו התותחים הישנים, כך גם סיפורי חיים פיזיים, יורים לבסוף ופוגעים במטרה.

דווקא העובדה שהם חריגים בנוף, יורים בטווח של שנים, היא שמקפיצה את מעמדם בעידן של שטפון דיגטאלי.

הספר הוא האוביקט יוצא הדופן, שיש לו בידול ונוכחות פיזית והנושא מידע מוחשי, וניתן למשש ולנגוע בו. לכן הוא כמעט נצחי.

הוא תמיד ישאר איתנו - על המדף.

ה״מופע״ שלו, הכאילו מיושן, על המדף - דווקא הוא זה מה שמקנה לו את הכח שלו, להיות שם ברגע המתאים והנכון.


הוא כמובן חייב - אבל חייב להיות כתוב היטב, מעניין, סיפורי ומרתק. זה הבסיס - ועדיין, המעטפת הפיזית מבטיחה לו חיים ארוכים, ממש כמו חליפת האסטרונאוט בחלל.


דמיינו למשל את עצמכם, בעוד 20 שנה, בשנת 2042, יושבים בסלון שלכם, ואז שמים לב, שעל המדף, בין הספרים המועטים המודפסים שעדיין יצאו לאור, ליד השלט של הטלויזיה, והראוטר, נמצא גם ספר אחד - סיפור חייו של אביכם, אמכם, או אפילו הסבא שמעולם לא ממש הכרתם.

הספר הזה הוא חלון העיקרי וחשוב שלכם לשמר סיפורים, זיכרונות ותובנות.

בעולם הזה, בו ספרי ביוגרפיה הם ״תיבות נח״ קטנות בעידן מבול דיגיטלי, בו נשטף העבר ונעלמים זיכרונות משפחתיים באופן שלא היה כדוגמתו מזה מאות שנים.





bottom of page