top of page
  • תמונת הסופר/תRami Zins

״ישראל של היין״ (מאמר ראשון בסדרה)

עודכן: 22 במרץ 2023


״פנים רבות לישראל פרקר. יש המכירים אותו כ׳ישראל של היין׳, אחרים כ׳ישראל של המסעדות והקולינריה׳. יש את ׳ישראל של ״אבני מורשת״׳ ושל ׳נוסטלגיה׳, ׳ישראל מהקונקטורים האלקטרוניים׳, ׳ישראל הצלם׳, המהנדס, העיתונאי, המתנדב, מקים ומנהל קבוצת הפייסבוק ׳ראשון לציון עיר של נוסטלגיה׳... בקיצור: לכל אחד ממכריו ומוקיריו יש את ה׳ישראל שלו׳"

כשהתבקשתי לכתוב את ספר הביוגרפיה של ישראל פרקר ידעתי שלפני מסע מאתגר.

ראשית, מדובר בעיתונאי ואיש תקשורת, המקדיש כבר שנים, מאז נערותו, את מירב זמנו לכתיבה וזה כשלעצמו כבר מאתגר.

נסו לכתוב סיפור חיים לעיתונאי וצפו לביקורת.


שנית מדובר בסוקר, חוקר, כותב בנושאי יין ושופט בתחרויות יין, קולינריה ושמן זית. כלומר אוטוריטה שתפקידה להסתכל בעין ביקורתית בנושאים בהם הוא מטפל.


שלישית מדובר ב״יקה״, (אביו נולד בגרמניה) - מדוייק על קוצו של יוד, פדנט בנתונים (כולל שמירה אדוקה וקנאית על השלאפשטונדה של הצהריים).


אז למרות כול מה שידעתי לקראת פגישתנו הראשונה במסעדה נעימה (שם הבחנתי שאכל בייגל עם סכין ומזלג) גיליתי את אחד האנשים הנעימים והתרבותיים ביותר שפגשתי. מעבר לכך (וקצרה היריעה לספר הכל במאמר אחד בבלוג - לפיכך יגיעו נוספים) ישראל פרקר עושה ותורם למען אחרים בהתנדבות מלאה ומתוך שליחות.


מתוך שליחות זו היה ישראל פרקר הראשון שפתח בשנות ה-90 אתר ייחודי באינטרנט ליין ישראלי. כמהנדס במקצועו, ידע לתכנת, לתכנן ולעבוד מול מחשב, בתקופה בה עדיין לא היה המחשב מוצר נפוץ לשימוש ביתי.


מתוך שליחות אמיתית לקדם את היין הישראלי בעולם הקים אתר יעודי - דו שפתי - ומשם כבר קנה את מקומו כמומחה בינלאומי בתחום והפך לאחת האוטוריטות המרכזיות בענף היין הישראלי. וככזה הוא עיתונאי יין מבוקש, ומבקר יין המוזמן להשקות, לתצוגות של יינות חדשים ואף לשיפוט יין בתחרויות בחו"ל.

(לכניסה לאתר היין. ישראלי של ישראל פרקר - ראו קישור בסוף המאמר)

***


איך זה התחיל?


כיצד מגלה אדם, דווקא לקראת שנתו ה-50, תשוקה חדשה ועזה לתחום שמעולם לא התעניין בו קודם לכן.


״לקראת גיל חמישים,״ מספר פרקר בספרו, ״באחד מביקוריי השגרתיים אצל הרופא, ייעץ לי האיש לשתות כוס יין אדום – אחת ביום – כסגולה לבריאותו של הלב.

כיוון שלא ידעתי דבר על יין, על סוגיו ואיכויותיו, ניגשתי לחנות רשת היינות 'דרך היין' שהייתה אז באור-יהודה, וקניתי יין מזן זינפנדל אמריקאי.

טעמו מצא חן בעיניי, וכעצת הרופא התחלתי ללגום כוס יין ביום. חודשים רבים רכשתי רק יינות זינפנדל, שבטעמם התאהבתי.״


הפרט המוזר בסיפור הזה הוא, שעד אותו היום בו החל פרקר לשתות יין על בסיס יומי מטעמי בריאות, הוא כלל לא הכיר את התחום ויותר מכך - לא נמשך לשתיית יין.


בביקורים שלו בכנסים בינלאומיים בחו״ל, במסגרת תפקידו כמהנדס, היה ידוע בקרב הקולגות שלו בכינוי ״איש התפוזים״, כיוון שבשעה שכולם הזמינו משקאות אלכוהוליים, ביקש ישראל מיץ תפוזים.


אז תשאלו, כיצד זה קרה, שיום בהיר אחד, מתאהב אדם במשקה הכהה הזה?


זה קצת כמו לשאול: איך מתאהבים באהוב או באהובה.

כשנוצר הניצוץ נדלקת אש התשוקה.


אחת התכונות המאפיינות את פרקר היא סקרנות. ברגע שהוא נמשך לנושא מסוים, הוא מתחיל לחקור ולצוד מידע. כל נושא בו הוא מתעניין ובו עוסק, הוא חוקר ולומד. גוגל וויקימדיה הם חברים מאוד טובים שלו.

כך היה גם עם תחום היין.


״הייתי מאד סקרן.״ מספר פרקר, ״היכן מייצרים? כיצד מייצרים? ואיך נראה מסעו של היין מהגפנים שבכרם דרך הייצור ביקבים ועד לשיווק לחובבי היין וצרכניו.

"בסוד אספר שלעיתים, בתחרויות, כשנמזג לי יין ממש מעולה, היה לי קשה להתאפק, ואז הרשתי לעצמי לגימה קצרה"


באחד מביקוריי בחנות היין, הבחין המוכר שלפניו אדם המתעניין ברצינות ואז רמז לי ללכת אחריו. וכך צעדנו דרך מסדרונות אפלים, למחסני היינות של החנות, ושם כבר החלה חגיגת טעימות.

כשהלכתי הביתה החלטתי שעלי למצוא מידע נוסף.

והיכן מחפשים? באינטרנט כמובן - ברשת האינטרנט הצעירה שהייתה בראשית דרכה.


האינטרנט של סוף שנות ה-90 ראשית שנות ה-2000 לא היה כמובן מהיר ועשיר כמו זה של ימינו, אבל כבר אז היה בצמיחה בלתי ניתנת לעצירה.


האתר הישראלי היחיד שמצאתי היה אתר היין של יקבי 'כרמל מזרחי'. אבל אז שמתי לב לעובדה מאכזבת: המידע המעודכן האחרון שהועלה לאתר, כך צוין באתר עצמו, הועלה שלוש שנים קודם לכן.

בעולם הדיגיטלי של ימינו, מידע בן 24 שעות כבר נחשב ללא-רלוונטי – חדשות ישנות. את זה כנראה לא ידעו אז.

אם היקב הגדול בארץ מחזיק אתר לא מעודכן, חשבתי לעצמי, הרי שאני נכנס לטריטוריה לא מיושבת – אין בישראל אתר יין ישראלי מעודכן המספר על תעשיית היין בארץ.


ידעתי שתחום העניין החדש שלי הוא גם הזדמנות חלוצית – לחשוף את היין הישראלי לישראלים ולאוהבי היין ברחבי עולם, שרבים מהם מחפשים יינות ממקומות מיוחדים. ארץ ישראל היא בין המקומות האלה עם היינות ההכשרים הייחודיים.

כאן אולי נכנסה בי רוחם של הורי הוריי, שהיו חלוצים בארץ.

החלוציות שלי הייתה חלוציות דיגיטלית – קלה יותר פיזית אך עדיין חלוציות בארץ לא זרועה.

ואז החל המסע שנמשך עד היום.

כיצד להקים ולתכנת אתר, את זה כבר למדתי בעבר במסגרת לימודי ההנדסה, האתגר הגדול היה לימוד תחום היין ואיסוף חומר שיכנס לדפי האתר. וזה כבר היה מסע ארוך ומרתק, שעדיין לא הסתיים.״


***


עם הזמן קנה לו ישראל שם בעולם היין הבינלאומי, בזכות אתר בשפה האנגלית והוא הוזמן לשפוט בתחרויות בין לאומיות.

בספרו נותן ישראל הצצה לעולם הנישתי הזה, ה״מסדר״ הזה של המשוגעים ליין, המפוזרים ברחבי העולם.

הוא מתייחס בין השאר גם לתחום השיפוט של יין.


״ישאל הקורא איך השופטים בתחרויות אינם משתכרים,״ מספר פרקר בספרו, ״שהרי במהלך התחרות טועמים ומנקדים לעיתים למעלה מ- 100 יינות ביום אחד?


ובכן, שופטים אינם שותים את היין, הם "מגלגלים" אותו בפה ויורקים ל"מרקקה", כלי מסורתי המשמש שופטים ויצרני יין ביקבים.

כך ניתן להתרשם מתכונותיו של כל יין ולתת לו ציון בהתאם.

בסוד אספר שלעיתים, בתחרויות, כשנמזג לי יין ממש מעולה, לא התאפקתי והרשתי לעצמי לגימה קצרה, כדי ליהנות.״


***


דיווח וחשיפת יינות ובכלל פרסום מיידע נרחב על היקבים ועולם היין הישראלי, ההולך ומתרחב, אינה הפעילות היחידה של פרקר, כיום היא רק אחת מיני רבות של הגמלאי אחרי שנות עבודה רבות בעולם ההייטק הישראלי.


אולם על כך במאמר נוסף בהמשך.


לביקור בהאתר היין הישראלי של ישראל פרקר, לחצו על הלוגו.


54 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page