בין אם מדובר בספר ביוגרפיה משפחתי, ספר הנצחה או ספר למושב או למפעל, פורמט הספר האלבומי המעוצב, טומן בחובו אפשרויות עשירות לספר סיפור. בכובעי כמעצב ספרים אציג בפניכם אספקטים שונים הנוגעים לתהליכי עיצוב והפקה של ספרים אלבומיים.
לפני מספר שנים עיצבתי ספר מהודר למושב נחלים, שליד פתח תקווה. ספר שנכתב על ידי ידידי, הביוגרף אמוץ שורק. לאחר שהסתיימה הדפסתו וחולקו הספרים לרוכשים, שוחח אתי יוחנן לייב, מנהל הפרויקט, מטעם מושב נחלים וסיפר לי על התגובות. הסתבר שההפתעה הייתה גדולה, גם בגלל הכתיבה והסיפור המרתק, אך גם בגלל החלק החזותי שהפתיע. "לעלעל בספר היה כמו לצלול לימים של אז".
רובם של הספרים בעולמנו הינם ספרי קריאה. טקסט כתוב היטב, אינו זקוק בדרך כלל לפירוטכניקה ואפקטים. במקרים מסויימים, לסיפור הכתוב נלווים חומרים חזותים מצויינים, שמציגים זוויות נוספות ומשלימים את הסיפור. במקרה כזה ניתן לשקול לעצב את התוכן בפורמט של ספר אלבומי מעוצב.
עולם הספרים המעוצבים הוא עולם מלא באפשרויות ובטכנולוגיות, שרוב בני האדם, אינם מודעים להן.
את כובעי ככותב אשאיר לרגע בצד ואחבוש את כובע המעצב הגרפי, המתמחה בעיצוב ספרים. ברצוני להציג לכם דוגמאות של ספרים שעיצבתי. חלקם בשנים בהן עבדתי כמעצב ראשי, ב"קווים הוצאה לאור". ואחרים, באופן עצמאי.
הדוגמאות מתוך הספרים המופיעים במאמר זה, לקוחות מספרי זכרון, ביוגרפיות משפחתיות וספרים שהופקו עבור יישובים בישראל.
כשחושבים על ספר אלבום, עולה בד"כ בדמיון אלבום התמונות של פעם, או לחילופין אלבום צילומים שנשלחו באופן דיגיטאלי, והופקו כספר תמונות משפחה. במאמר זה כוונתי לסוג שונה בתכלית של ספרים.
הספרים אליהם אני מכוון הם ספרים בהם מושקעת מלאכת מחשבת מוקפדת, בבניה ועיצוב. ספרי ביוגרפיה אישית, סיפורם של מושבים או של עסקים מסויים שתיעדו את ההיסטוריה שלהם (מפעלים למשל). בעזרת חומרים חזותיים כמו צילומים, מכתבים, מסמכים, כתבות מעיתונים, מקבל הספר מימד שונה לחלוטין, והסיפור מקבל עומק נוסף.
נקודת המוצא בספר כזה היא קודם כל הטקסט. לא מדובר בספר קריאה רגיל, שמופיעים בו גם צילומים, אלא ב"סימפוניה" של טקסט וחומרים חזותיים, המשלימים אחד את השני.
כיוון שהטקסט הוא גיבור מרכזי, נדרש כאן מה שנקרא, עיצוב טיפוגרפי.
הטיפוגרפיה היא הגברת הראשונה של ספרים (לא רק האלבומיים). זה מקצוע הנלמד בבתי ספר לעיצוב גרפי, בישראל ובכל העולם. כיוון שספר, הוא קודם כל טקסט, הטיפוגרפיה היא מערכת כללים על-פיהם מעוצב הטקסט, כאשר כל סוג מידע מקבל אפיון שונה.
ראו למשל בדוגמה הבאה מתוך כפולה (זוג עמודים) בספר שעיצבתי, במסגרת הוצאת הספרים "קווים הוצאה לאור", עבור מושב "טל שחר".
המושב הפיק, דרך "קווים הוצאה לאור", ספר המתאר את ימיו הראשונים. כיוון שכל כך הרבה אנשים היו מעורבים בפרויקט, היה צורך להכניס את כולם לרשימות הקרדיטים, והרשימה הכילה מספר גדול יותר של אנשים מהמקובל בספרים, לכן גם היה צורך למצוא פתרון יצירתי. כיוון שמדובר היה במושב שעסק בחקלאות, החלטתי להשתמש בצילומים הקשורים בעבודת אדמה. שימו לב לידיים של האנשים השותלים את הזרעים באדמה וכיצד הטיפוגרפיה – עיצוב הטקסט, המכיל את רשימת המשתתפים בפרויקט, "מגיב" לדמויות האיכרים, אלו שזורעים למעלה ואלו שלמטה.
כאשר אנו מדפדפים בספר, אנחנו רואים מולנו למעשה שני עמודים, ימני ושמאלי. ניתן להתייחס אל העמודים בנפרד, כשתי תמונות נפרדות, או כחטיבה אחת רציפה.
דבר נוסף הקשור בספרים, הינו המושג "כפולת עמודים". כאשר אנו מדפדפים בספר, אנחנו רואים מולנו למעשה שני עמודים, ימני ושמאלי. ניתן להתייחס אל העמודים בנפרד, כשתי תמונות נפרדות, או כחטיבה אחת רציפה. כמעצב גרפי השתמשתי לא מעט בדואליות הזו, על מנת להפתיע מדי פעם את "העין", בזוג עמודים מרשים.
בדוגמאות הבאות, בספר אותו עיצבתי, ניתן לראות כיצד נעשה שמוש בכפולה, בשני העמודים. בדוגמה השלישית, הלקוחה מספר אחר, נעשה שמוש בעמודים בודדים.
פורזץ, תדביק, תפירת פשתן, דבק חם, משקל נייר, כוון הסיבים... אם כל זה סינית עבורכם, עבור מעצב הספרים זו שפה מוכרת.
הדוגמאות המוצגות כאן הן צילומים של ספרים בכריכה קשה, שנכרכו בטכניקה הקלאסית המכונה תפירת פשתן. הגיליונות ממש נתפרים אחד לשני בחוט. היתרון של שיטה זו לעומת שיטות חיבור אחרות של עמודים, הוא שכאשר אנו פותחים את הספר, הוא נפתח פתיחה מלאה בזווית של 180 מעלות. בשיטה אחרת של כריכת ספרים, המשתמשת בהדבקת העמודים בדבק חם, לא ניתן לפתוח את הספר בזווית רחבה זו, ולכן גם כל מה שמודפס במרחק של ס"מ וחצי מהחיבור בין העמודים, עשוי להיעלם מהעין. יתרונו של הדבק החם על תפירה, שהוא זול יותר בהפקה. מעצב גרפי מיומן יכול לעצב ספרים אלבומיים גם בכריכת דבק חם, אבל יהיה לקחת זאת בחשבון בעיצוב שלו.
היתרון של כריכה בתפירה, לעומת הדבקת עמודים בדבק חם, הוא שכאשר אנו פותחים את הספר, הוא נפתח פתיחה מלאה בזווית של 180 מעלות, מה שמאפשר חופש עיצובי.
אלמנט בספר, שלא יספרו לכן עליו בדרך כלל, קשור גם הוא לכריכה: בעגה המקצועית נקרא שמו בישראל: ה"פורזץ", למעשה כינוי שהובא מגרמניה. אם תוציאו ממדף הספרים ספר בכריכה קשה, תוכלו להוכח בעצמכם כיצד העמוד הראשון והאחרון שבספר, מודבקים לכריכת הקרטון, באמצעות גיליון נייר נוסף – זהו הפורזץ. את נייר זה משאירים בדרך כלל בצבעו הטבעי, ללא הדפסה. במקרה הבא (בספר של מושב "טל שחר"), בחרתי להדפיס על הפורזץ את תצלום אוויר ישן של המושב.
מה מיוחד בפורזץ? את קצוות דף הפורזץ רואים ברקע, כאשר מדפדפים בספר, לכן אם מעצבים אותו או אם צובעים אותו, צריך לקחת בחשבון שהוא אמור להשתלב באופן הרמוני עם העיצוב כללי של הספר. אם תסתכלו שנית בתצלום הנוטעים (עמוד הקרדיטים) תוכלו לראות את הפורזץ נוכח ברקע, מציץ מאחורי העמודים.
בכפולות הבאות למשל ניתן לראות את ההבדל העיקרי שבין ספר קריאה רגיל עם צילומים, לבין ספר שהצילומים והטקסט בו, יוצרים סימפוניה הרמונית. ראו כיצד הטקסט והתמונה "חיים עם זה" ומשתלבים ביחד.
בספרים גדולים ורחבים ניתן לעמד טקסט גם בשתי עמודות, במקום בעמודה אחת (בעיתונים נהוג להשתמש ב 2-3 עמודות טקסט). מה היתרון בעמודות צרות - מהירות הקריאה גדולה יותר, כיוון בעמודות טקסט צרות "קופצת" העין בקלילות משורה לשורה. היתרון המשמעותי נוסף הוא מבחינה עיצובית; ראו למשל את שילוב הצילומים הייחודי בדוגמאות הבאות, המבוסס על ניצול החלוקה לעמודות.
בספר הבא מוסיפה הגרפיקה רובד סמבולי לטקסט פורמלי. הספר מציג 23 מילים בשפה ההולנדית שמקורן עברית ויידיש. זהו ספר זכרון לקהילה היהודית של אמסטרדם, אשר כתבתי ועיצבתי - ספר אשר יצא לאור בהולנד ב-2004 (הוצאת אמפורה).
על הכריכה מופיע השם: Monumentaal, שבשפה ההולנדית מורכב משלושה מובנים: שפה, מוניומנט ומוניומנטאלי. הספר מתאר מילים בשפה ההולנדית שמקורן עברית ויידיש וששרדו בשפה אחרי שיהדות אמסטרדם כמעט ונמחקה בשואה.
שימו לב שגם על הכריכה וגם בעמודי הפנים של הספר מציגה הגרפיקה תמונות סמבוליות.
(למשל אבנים, להן משמעות של זכרון ועליהן חקוקות מילים הולנדיות שמקורן יידיש ועברית).
בספרים מופיעים לעיתים "שערים" הפותחים למשל חלק מסוים בספר באופן יותר מרשים ומזמין. בספר הבא, שהוא ספר ביוגרפיה אישי, המבוסס על זכרונות, "מגיבה" הגרפיקה לצורות המופיעות בתמונה. התכנון הבאוהאוס של תל אביב, משתקף גם באלמנטים הגרפיים.
לעיתים אין צורך להציג מסמכים ועיתונים באופן "יבש", ניתן גם ליצור מהם קולג'ים חזקים.
לספר זה גם תוכן עניינים לא רשמי. התינוק (גיבור הספר) מביט בסקרנות על תוכן העניינים.
בספרי היסטוריה נדרשתי בהצגת נתונים. למשל, מיקומי הבתים במושב או סדר האירועים ההיסטוריים. לצורך כך נוצרה האינפוגרפיקה. ניתן, כפי שתראו בדוגמאות, להראות את המידע אבל באופן יותר אמנותי.
אנפוגרפיקה (באנגלית: Information graphics או Infographics) היא הצגה חזותית של מידע כמותי ואיכותני בצורה ברורה וקלה להבנה. מפת הרכבת התחתית של לונדון היא גם דוגמה לרישום נתונים.
במקרה זה (ראו תמונה) מצאתי פתרון להעברת האירועים ההיסטוריים על גרף, רק שימו לב שהגרף הזה אינו יבשושי כלל. או בכפולה השנייה בה נראים מיקומי הבתים ושרטוט מושב נחלים בראשיתו בגליל.
ויש עוד דברים שצריך להתייחס אליהם: למשל סוגי נייר וכיצד נייר מגיב באופן שונה למה שמודפס עליו. למשל נייר נטול עץ לעומת נייר כרומו.
אסיים בספר שכבר הופיע כאן במספר דוגמאות ואותו עיצבתי עבור "מושב נחלים", שליד פתח תקווה. בעבר הרחוק שכן בגליל. התכנון המקורי היה לעצב ספר שיודפס בצבע. אולם אז הגיע מבית הדפוס הצעת המחיר.
מדובר היה בספר עב כרס, בכריכה קשה ובתפירת פשתן, ספר שהופץ במאות עותקים. מחיר ההדפסה הבהיל את מפיקי הפרויקט. אני הצעתי לעצב הספר בשחור לבן, מלבד הכריכה כמובן, והבטחתי להם שהתוצאה תהיה לא פחות ממרהיבה. זה היה האתגר – ליצר ספר שכולו מודפס שחור בלבד ועדיין ליצור עיצוב מגוון ומרשים.
במחשבה לאחור, אני אפילו שמח שהספר הופק בשחור בלבד.
לקינוח, מספר דוגמאות נוספות מספרים אלבומיים שונים.
לכל שאלה אתם מוזמנים להגיב כאן (מקווה שזה עובד - הבלוג עדיין סובל מבעיות ילדות :), אתם תמיד מוזמנים להפנות אלי שאלות למייל: info@rami-zins.co.il או פשוט להרים טלפון.
לספרים נוספים בעיצובי: https://zins.carbonmade.com/projects/2289769
Comments